Store mengder gods kommer hver dag inn med de såkalte ARE-togene over Ofotbanen til Narvikterminalen, og der lastes det over på lastebiler for videre transport i landsdelen. Foto: Kjetil Moe

Statens vegvesen har hatt kontroll på Narvikterminalen - nesten alt på stell

Skrevet av Pressemelding
06.02.2019 13:17

Mandagskvelden gjennomførte kontrollører fra Statens vegvesen en teknisk kontroll rett ved terminalen, og resultatene var oppløftende.

Store mengder gods kommer hver dag inn med de såkalte ARE-togene over Ofotbanen til Narvikterminalen, og der lastes det over på lastebiler for videre transport i landsdelen.

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

– Totalt så vi på 28 semitrailere, hvorav 27 semitrailere var norske og en var dansk. Av disse ville bare én av de norske semitrailerne fått gebyr for et dekk under 5 mm mønster. Dette utgjør bare 3,5 prosent av de som ble kontrollert, og vedkommende ville bare fått en reaksjon og ikke bruksforbud på det aktuelle føret, sier Helle Torill Sandvik i Statens vegvesen. Hun er seksjonsleder for utekontroll i Nord-Norge.

Ikke overrasket
Hun er likevel ikke overrasket over de bra tallene. Det som er spesielt med kjøretøyene som ankommer Narvik med ARE-togene er at det i all hovedsak er norske kjøretøy som lastes på toget på Alnabru og deretter transporteres til Narvik, det vil si at de fraktes kun i transitt med toget.

– Det betyr at de aller fleste kjøretøyene allerede er kontrollert av Statens vegvesen her oppe eller av kolleger sørpå. I tillegg er de selvsagt inne på årlig EU-kontroll, og slik sett bekrefter funnene det vi forventet, forklarer Sandvik.

I tillegg til de kontrollerte semitrailerne var det et norsk kjøretøy som fikk bruksforbud for feil med lastsikringsutstyr og transport av farlig gods på kjøretøy som ikke var godkjent for dette.

Debatt
Narvik Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.